של מי המחשבות שלכם?

חשבתם פעם על זה: של מי המחשבות שלנו?

הרי כשנולדנו, כתינוקות – לא היו לנו עדיין מחשבות. לא היו לנו עדיין אמונות, ערכים, אמיתות.

אז איך נהיו לנו? איך נוצרו המחשבות והאמונות שבמוחנו?

איך החלטנו שבנים לא בוכים, או שעישון זה מסוכן, או שכסף לא גדל על העצים?

איך קבענו שאנחנו לא טובים במתמטיקה, או שביבי הוא טוב/רע למדינה או שדיאטה נטולת פחמימות היא לא בריאה?

הרי כל אמונה שלנו היא למעשה תולדה של אמונה או מחשבה קודמת. כל ערך או אמונה שיש במוחנו הוא מסקנה או התפתחות של אמונה, אמת או ״עובדה״ קודמת (ואני כותב ״עובדה״ במרכאות, מפני שגם ה״עובדות האוביקטיביות״ לכאורה, תלויות בדרך בה אנחנו תופסים אותן ובצורה בה אנחנו מפרשים אותן).

ואם כל מחשבה נסמכת ומתבססת על מחשבה קודמת אז מי הכניס לראשנו את המחשבות הראשונות, אלה שעל בסיסן בנינו את כל שאר המחשבות והאמונות שלנו?

אז התשובה היא כמובן שאת המחשבות, הערכים והאמונות הראשונות שלנו – קבעו במוחנו ההורים שלנו. אבל לא רק הם. כל דמות שנתפסה בעינינו כסמכותית: מורה, גננת, סייעת בגן, בייביסיטר…

השאלה הגדולה היא: מה קורה כשאותה דמות שותלת במוחנו (בלי לשים לב אפילו) מחשבה ״מקולקלת״, מחשבה שתשמש שורש לעשרות ומאות מחשבות מעכבות ומגבילות?

מה קורה כשסבתא, גננת, או בייביסיטר אומרת לנו ״אתה לא תצליח לעשות את זה״, ״את לא יכולה לבד״, ״אתה כזה מגושם״, ״הכל לא מצליח לך״, ״אתה אף פעם לא עושה…״, ״את לא טובה במשחקי הרכבה״…?

באותו הרגע, בשבריר שניה – החיים שלנו משנים נתיב. תחשבו על גולה שמתגלגלת לה בקו ישר – ופתאום ״בום״ מישהו מתנגש בה, והיא משנה את נתיבה. לתמיד.

מאותו הרגע, אותה מחשבה ״מקולקלת״ עלולה להוות מצע פורה לכל שאר האמונות והערכים שלנו בחיים, לכל מערכות היחסים שלנו – עם בני זוג, עם ההורים או הילדים, עם הבוס או עם מקום העבודה שלנו, עם עצמנו…

אז מה עושים?

קודם כל אנחנו צריכים להיות מודעים. להבין שתת-המודע של ילדים הוא כמו ספוג שסופג ה-כ-ל. אבל הכל. והבעיה היא שהמודע שלהם עדיין לא מספיק מפותח כדי לבקר, לסנן – ואפילו לדחות – מחשבות מזיקות ומסוכנות להם.

ומעכשיו, כשאנחנו מודעים לזה, אנחנו צריכים להימנע מאמירות מגבילות, מעכבות ומסרסות.

בשלב הבא – אנחנו יכולים לשתול במוחם מחשבות ״נכונות״. מחשבות מעצימות, תומכות ומעודדות. מחשבות שיהוו מצע ובסיס לאמונות ולערכים שלהם כמבוגרים.

ומה עושים עם האמונות המגבילות שכבר נטועות עמוק במוחנו? האם יש דרך לעקור אותן? האם יש דרך לשנות אותן? האם יש דרך לשנות את הנתיב של אותה גולה מתגלגלת, ולהחזיר אותה למסלול של אמונות מחזקות, מעצימות ומעודדות?

אז, כן. יש דרך.

אפשר להגיע לתוך תת-המודע, לשנות את האמונה המגבילה ואפילו לשתול אמונה מעצימה במקומה. יש מספר דרכים לעשות את זה, החל מאוטוסוגסטיות, דרך דמיון מודרך, תהליכי עומק בשיטות שונות ועד אפילו היפנוזה.

יש לכם מחשבות ״מקולקלות״ ומזיקות? יש לכם אמת מגבילה? יש לכם אמונה מעכבת שאתם רוצים להיפטר ממנה? אולי אני יכול לעזור. דברו איתי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *