ברוכים הבאים למשרד שלי

שיווק באינטרנט הוא קודם כל שיווק

דברים שרואים משם – לא רואים מכאן.

את הפוסט הזה אני כותב לכם על הדשא בפארק שמול ביתי (הנה כאן למעלה תמונה של ה'משרד' שלי ברגע זה).

הרבה אנשים מגיעים לתחום ה'שיווק באינטרנט' בגלל סגנון החיים החופשי והגמיש שהוא מאפשר. משום מה, רוב האנשים האלה חושבים שסגנון חיים גמיש, זה לעבוד על הלפטופ בבית-קפה, בפארק או בחוף הים. אז נכון – זה נחמד מדי פעם לשנות סביבת עבודה, ולקרוא את המיילים בבית קפה, אבל אני מתייחס לעבודה שלי מאוד ברצינות – את רוב העבודה שלי אני עושה על ה-iMac שלי בחדר העבודה שבביתי.

אבל, לפעמים – כשמשנים סביבת עבודה, משתנה גם זווית הראיה. כשאני משקיף עכשיו על ביתי מהפארק, אני מבין (שוב) משהו בסיסי ביותר:

שיווק באינטרנט הוא קודם כל שיווק!

הלובי

וזה הלובי

לאחרונה מצטרפים לתחום הזה אנשים רבים שלומדים את התחום, מתחילים לעבוד בו, ולפעמים אפילו הופכים תוך יום וחצי ליועצי שיווק באינטרנט, יועצי מיתוג באינטרנט, יועצי שיווק ברשתות חברתיות, במדיה חברתית וכו'.

ידידי, אי אפשר ללמוד שיווק באינטרנט מבלי ללמוד קודם שיווק. שיווק באינטרנט הוא שיווק לכל דבר. האינטרנט הוא רק פלטפורמה. מי שלא למד שיווק (באוניברסיטה או בשטח) לא יכול לעסוק (ובוודאי שלא לייעץ) בשיווק באינטרנט. כמו שאף אחד לא לומד 'נהיגה רק ברחוב חד-סיטרי', או 'ניתוח מפרקי ירך בלבד'. כדי לנהוג ברחוב חד סיטרי צריך לדעת לנהוג. כדי לנתח מפרק ירך, צריך ללמוד רפואה (ולהתמחות).

[עסקתי בזה בפוסט 'הסוד שכל משווק אינטרנט ומשווק שותפים חייב לדעת' וגם ידידי הפיראט כתב בבלוג שלו על 'חוק 10,000 השעות']

לדעת שיווק זה להבין קצת מסחר, והרבה פסיכולוגיה: מה מניע את הקונה? מה הוא מחפש באמת? מה המאוויים הנסתרים שלו? עם איזו אמת נתפסת הוא מגיע לתהליך הקניה? מתי הכי נכון 'ללחוץ על הכפתור' שלו? מה הוא באמת רוצה למצוא? ולמה? מה מונע ממנו לרכוש? איך לשכנע אותו שזה בכלל רעיון שלו לקנות מכם? מהלכי שיווק צולבים, מהלכי שווק עוקבים, מהלכי שווק מתמשכים, ועוד ועוד הרבה…

מי שתחום השיווק באינטרנט מעניין אותו – אני ממליץ לו ללכת ללמוד שיווק, ואחר כך ללמוד את הפלטפורמה המעניינת אותו (אינטרנט, נניח – אם היא עדיין תהיה רלוונטית כשתסיימו ללמוד שיווק). מי שבאמת מתעניין בנושא השיווק, הנה מקומות מצוינים להתחיל בהם (הכל בעברית – להתחלה קלה):

חדר ההמתנה

חדר ההמתנה

ולמעוניינים בעוד: חפשו בגוגל:
סטן ראפ, טום קולינס, אל ריס ולורה ריס ותמשיכו לבד…
[ לכל אלה שיקפצו עם עוד שמות של אשפי שיווק מומלצים – נכון, יש עוד הרבה מה ללמוד… אבל תתחילו מהקל אל הכבד ]

רשמו לפניכם: האינטרנט היא פלטפורמה טכנולוגית וחברתית שנולדה בשנים האחרונות. השיווק היה כאן הרבה לפני. וישאר כאן גם הרבה אחרי.

7 תגובות
  1. שחר אומר:

    נכון, אבל הסיבה שהמון אנשי שיווק לא מצליחים באינטרנט היא בגלל המחסום הטכנולוגי, כשמשווקים באינטרנט לא עוזר לדעת שיווק כשלא מבינים טכנולוגיה ברמה מספקת במקרה של שיווק ממומן צריך גם מתמטיקה, הבעיה באסכולת השיווק שהיא מאוד הומנית בעוד ששיווק באינטרנט ושיווק ממומן בפרט יש בו גם את הפן הריאלי שהוא לא פחות חשוב מהפן ההומני.

    איש טכני טוב יכול לעשות שיווק אינטרנטי מעולה הוא צריך מעבר לידע הטכני שתי דברים בלבד:
    1. כתיבה שיווקית
    2. יכולת להניע לפעולה.

    בגלל זה רוב אנשי השיווק נעצרים באינטרקטיב ולא מצליחים להגיע לתחום ה-SEM בגלל המגבלות שציינתי מעלה.

  2. יובל אומר:

    לא מסכים עם שחר,
    אנשים בעלי ידע טכני ניתן לשכור בפרוטות.
    אני בעל ידע טכני מינימאלי (כמה פקודות ב-HTML) מסתדר מעולה.

    מסכים איתך שבגלל האופי הכמותי של הפרסום ברשת יש צורך ביכולות אנליטיות גבוהות

  3. שחר אומר:

    מי שאתה יכול לשכור לא יכול לעשות בשבילך את מה שאתה צריך

  4. אסף הנעמן-הלל אומר:

    מסכים עם י בכל מילה !
    שיווק היא מילת המפתח – בין אם באינטרנט או מחוצה לו.

    בכדי להצליח בשיווק באינטרנט, אתה חייב לדעת את הבסיס לעולם השיווק ומומלץ גם למכירות …

    וניסיון בעולם האמיתי טוב מכל אוניברסיטה או תארים למינהם …

    אז ממי אתה למד שיווק באינטרנט ?

  5. יריב גולדשמיט אומר:

    אמנם למדתי שיווק באוניברסיטה אבל אני לא בטוח שלא ניתן להצליח כמשווק באינטרנט ללא לימודים פורמאליים בשיווק. האמת שאני חושב שלימודי שיווק ניתן לבצע במקביל ולא כשלב מקדים לעשייה בתחום השיווק באינטרנט.

    הרבה מן הכלים וה"טריקים" השיווקיים למדתי תוך כדי עשייה. אני חושב שאם אין לך ידע טכני זה הרבה יותר קשה לשווק באינטרנט בצורה מקצועית(אבל גם את זה ניתן ללמוד תוך כדי).

    אני מבין את הצורך שלך י.קורן להגן על המקצוע ממנו הגעת אבל תראה את כל הילדים האלה שללא השכלה פורמלית בתחום מצליחים להרוויח סכומי כסף נכבדים…

  6. י' קורן אומר:

    יריב, קרא שנית את הפוסט.
    בדיוק על זה אני מדבר: ניסיון בשטח, לימוד תוך כדי עשיה, התמחות.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *