Image by Derek Gavey

מה זה מיתוג? מה זה מותג?

מותג

ההבדל בין "סתם" מוצר לבין מותג, הוא כמו ההבדל בין, למשל, המושג "איש" והמושג "דוד בן-גוריון".

המושג "איש" מציין בן אדם בשר ודם, אבל לא מישהו ספציפי, לא מישהו שאנחנו מכירים ויודעים עליו משהו נוסף. לעומתו המושג "דוד בן-גוריון" מציין איש ספציפי ומסויים. מישהו שאנחנו יודעים את שמו, יודעים איך הוא נראה. מישהו שאנחנו מכירים.

דוד בן-גוריון הוא מישהו שיש לנו עמדה כלפיו, שמענו עליו, אולי חלקנו הכרנו אותו, הוא מתקשר במוחנו עם מושגים נוספים, עם תקופה מסויימת. אנחנו יכולים לאהוב ולהעריך אותו (או להפך). בקיצור – הוא מותג.

גם בעולם המסחרי והשיווקי – מותג הוא מוצר שאנחנו מזהים ומבדלים. מוצר עם שם ופנים. אנחנו מכירים את אופיו ותכונותיו, יש לנו דעה ועמדה כלפיו, הוא מתקשר במוחנו לתחושות, מקומות או סיטואציות שונות.

מותג הוא מוצר שיש לנו מערכת של עמדות, תחושות דעות ורצונות לגביו.

זה ההבדל בין "נגן MP3" לבין "איי-פוד", בין "ג'ינס" לבין "דיזל", בין "שעון" לבין "רולקס", בין "מכונית" ובין "פולקסוואגן".

מיתוג

מיתוג הוא תהליך של הפיכת מוצר (או שירות, או אירגון…) למותג.

בתהליך מיתוג אנחנו קובעים את מערכת הערכים של מותג. מה אופיו: צעיר? שובב? עממי? יוקרתי? סנוב? אמיץ? וכו'… אנחנו נותנים לו שם ומעצבים לו לוגו, שיהיה ה"פנים" של המותג. אנחנו מחליטים באיזה שפה ידבר המותג ולמי.

בתחילתו של תהליך מיתוג אנו בונים את ה"נשמה" של המותג – ערכים, התנהגות, אופי. בהמשך המיתוג אנחנו יוצרים גם את ה"אריזה" של המותג – שם, לוגו, צבעים, שפה, הופעה. תהליך מיתוג יכול להמשך ממספר שבועות ועד מספר חודשים.

תהליך מיתוג, או "מיתוג מחדש", הוא תהליך ארוך ועמוק, הדורש הרבה מכל המעורבים בו, אבל הוא יכול לחרוץ חיים או מוות למוצר או לחברה.

2 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *