ספרים רבותי ספרים

מהו ספר אלקטרוני (eBook)?

ספר אלקטרוני (Ebook) הוא ספר המפורסם בפורמט דיגיטלי (כקובץ מחשב) וניתן לקרוא אותו על גבי מסך המחשב או כל מכשיר נייד אחר (טלפון, MP4, קינדל וכו'). את הספר אפשר לקרוא בעזרת תוכנה חינמית כמו  Adobe Acrobat, המותקנת כמעט בכל מחשב בעולם ומגיעה עם כל מחשב חדש.

הספר האלקטרוני הוא למעשה ככל ספר מודפס: הוא מכיל טקסטים, פרקים, כותרות, כריכה, תקציר, תמונות ואיורים ואחד מיתרונותיו הגדולים על פני הספר המודפס שהוא יכול להכיל גם קבצי וידאו, קבצי אודיו (שמע) וקישורים (לינקים).

קבצי וידאו – השימוש הרווח היום בקבצי וידאו, בתחום הספרים האלקטרוניים, הוא בעיקר בספרי הדרכה. כותבים רבים מצרפים קורס וידאו שלם לספר האלקטרוני שלהם שנועד לספק לקורא שיעור חזותי בנושא המבוקש. יש כאלה המשתמשים בדמות (אמיתית, מצויירת ולעיתים הם עצמם) שמופיעה על המסך עם פתיחת הספר האלקטרוני המציגה במה הוא עוסק.

קבצי אודיו – יש יוצרים שבוחרים להוסיף קטעי סאונד לספר האלקטרוני שלהם על מנת ליצור אפקט ויש המוסיפים קריינות לכל הספר על מנת שקוראיו יוכלו ליהנות ולהחכים ממנו מבלי להשקיע מאמץ בקריאה.

קישורים – כותבים יכולים לשלב בכתיבה לינקים לאתרי אינטרנט רלוונטיים העוסקים בנושא בו דן הספר, זאת על מנת להעשיר את הקורא ולספק לו אינפורמציה נוספת וחיונית, בעת הקריאה.

הספר האלקטרוני יכול להשתייך לכל ז'אנר ספרותי קיים: רומן, שירה, מדע בדיוני, ספרי הדרכה, ספרי העשרה, ספרי צילום ועוד. הוא יכול להופיע בעותק בן 200 עמודים או כמאמר קצר בן 5 עמודים.

במרץ 2000, פרסם סטיבן קינג, סופר האימה הידוע, לראשונה, את ספרו "Riding the Bullet" באופן בלעדי כ-E-book ובכך העלה את הספר האלקטרוני למודעות הקהילה האינטרנטית. ב-24 השעות הראשונות בהן היה הספר זמין לקניה, הורדו ונקנו 400,000 עותקים!

כיום, קיימים מיליוני ספרים אלקטרוניים ברחבי הרשת, הנכתבים מדי יום בכל השפות ובכל נושא שרק ניתן לחשוב עליו. הספרים מפורסמים באינטרנט באמצעות חברות הוצאה לאור, באתרי אינטרנט מקצועיים ובאופן עצמאי לכל המעוניין, בתשלום או בחינם.

כתיבת ספר אלקטרוני ופרסומו ברשת, עשויה להיות פרנסה נאה למי שמחפש עבודה מהבית או הכנסה נוספת ללא השקעה ראשונית גדולה. הוצאתו החסכונית של הספר האלקטרוני מסייעת לו להמכר במחיר נמוך (יחסית לספר המודפס), עובדה שפועלת לזכותם של היוצרים והקוראים גם יחד.

ואם בקשר שבין היוצר והקורא עסקינן, הספר האלקטרוני, בניגוד לספר המסורתי, המודפס, מאפשר קשר ישיר בין היוצר לכותב. כותבי הספרים האלקטרוניים מאפשרים לרוב ואף מעודדים גישה ישירה וזמינים לתגובות, שאלות והתלבטויות מצד הקוראים, לפני וגם אחרי הרכישה.

ולסיכום, הספר האלקטרוני, כאחת מתופעות הלוואי הנפלאות של אחת ההמצאות הגדולות בעולם, האינטרנט, הוא דרך מהפכנית לכתוב, להוציא לאור ולהפיץ רעיונות, ידע, ואינפורמציה באמצעות המדיה הזמינה ביותר לכותבים ולקוראים כאחד.

קישורים: אתר bookU – הפקה עצמית של ספרים אלקטרוניים.

2 תגובות
  1. שחר דוידמן אומר:

    שלום רב
    שמי שחר
    אני רוצה לכתוב ספר אלקטרוני האם אתה יכול לעזור לי בכך? אולי להפנות אותי למי שיכול לעזור?
    אני כתבתי ספר ופתאום חשבתי במקום להדפיס אותו על נייר
    יהייה חכם יותר להדפיס אותו על מחשב וכך הוא יהייה נגיש יותר.
    אך הבעיה שאין לי מושג למי לפנות…..
    בברכה
    שחר

  2. י' קורן אומר:

    זה כל היופי בספר אלקטרוני – אתה לא צריך לפנות לאף אחד.
    פשוט מאוד: שמור את קובץ הספר שכתבת (קובץ ה-Word) בתור PDF, והרי לך ספר אלקטרוני.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *