ספר אלקטרוני (eBook) או ספר מודפס – מה עדיף?

ספרים, רבותי ספרים | תמונה מאת gadl

ספרים, רבותי ספרים | תמונה מאת gadl

כמי שכותב ספרים ובוחר להוציא אותם כספרים אלקטרוניים, אני נשאל לפעמים ע"י הקוראים "למה ספר אלקטרוני ולא ספר מודפס?" . בפוסט זה, אעמוד על היתרונות, החסרונות וההבדלים בין שני מצבי הצבירה של הספר: הספר האלקטרוני (eBook) והספר המסורתי – המודפס והכרוך.‬

יש הטוענים כי אין תחליף לספר מודפס. לתחושה ביד, לדידפוף, לריח הנייר המודפס. ואכן, קריאה בספר מודפס היא חוויה. אין ספק כי רומן, ספרות פנאי וספרות יפה – הכי כיף לקרוא בספר כרוך ומודפס עם ריח של דפוס. אפשר לקחת אותו למיטה, לחופשה או לשפת הים – ופשוט לבלות איתו.

אך אם מדובר בספר הדרכה או לימוד (ובעיקר לתחומים הקשורים או משיקים בנושאי המחשב) אין ספק כי ספר אלקטרוני הוא הפורמט היעיל והנוח ביותר.

ספרים שכתבתי:
AdWords Secrets – מדריך בעברית לפרסום יעיל ומשתלם במערכת Google AdWords.
AdWords Secrets – מדריך באנגלית לפרסום יעיל ומשתלם במערכת Google AdWords.
Traffic Booster – מדריך בעברית: כיצד להביא יותר מבקרים וגולשים לאתר האינטרנט שלך.
מדריך PayPal – (בעברית) איך למכור באינטרנט ולהרוויח כסף עם PayPal.
Profit Generating Ads – מדריך באנגלית לסודות הפרסום היעיל.

.

הנה מספר נקודות להשוואה:

מיידיות – אין צורך לכתת רגליים ולחפש חנות ספרים המחזיקה את העותק של הספר הרצוי. אין גם צורך להזמין ולהמתין ימים עד שהספר יגיע בדואר. ספר אלקטרוני תוכל לרכוש באינטרנט (בכל שעה, אפילו ב-2 לפנות בוקר), להוריד מיידית למחשב, ולהתחיל לקרוא בו תוך דקה או שתיים מהרכישה.

קישורים – ספר אלקטרוני מכיל בדרך כלל קישורים (לינקים) לאתרים ודפי אינטרנט. בלחיצת עכבר תוכל לפתוח אתר רלוונטי או לראות מידע נוסף באינטרנט. מיותר לציין כי קישורים אינם יעילים כאשר הם מודפסים על נייר.

נוחות – ספר הדרכה אלקטרוני (ובעיקר בנושאי מחשב, אינטרנט, תוכנות, וכו') – נמצא במקומו הטבעי: על מסך המחשב. ליד התוכנה, השירות או האתר עליו הוא מדבר. אפשר לעבור בקלות בין הספר לאתר או לתוכנה, לבצע את המשימות, ולחזור לספר להמשך הלימוד – תוך שניה. יחד עם זאת, ניתן להדפיס את הספר לקריאה נוספת, ולעיין בו בכל מקום – על ספספל בשדרה, בתור לרופא, או …בשירותים.

עדכניות – הפקת ספר מודפס הינה תהליך אורך. לאחר סיום הכתיבה, עדיין ישנם הליכים כמו הגהה, עיצוב והעמדה, הכנה לדפוס ודפוס, כריכה וחיתוך, הובלה והפצה. תהליכים אלה יכולים לארוך שבועות, ואף חודשים (ואם מדובר בספר מתורגם – אפילו יותר). כך שכאשר אנחנו קונים ספר מודפס בחנות (גם אם הרגע הגיע לחנות) המידע שבו יכול להיות כבר מיושן – בן מספר שבועות או חודשים. וזו עובדה קריטית כשמדובר בספר הדרכה, ובמיוחד בתחום מחשבים, תוכנות, אינטרנט וכו'…

עכשויות – ספר מודפס קשה לעדכן. כל שינוי או עדכון (אפילו של מילה אחת או עמוד אחד) מצריך לעבור את כל התהליך הארוך מהתחלה. צריך להדפיס את כל הספר כולו כולל כל התהליכים שמניתי קודם עד הגיעו לחנות הספרים. גם לא בטוח שהמו"ל יהיה מעוניין להדפיס הוצאה נוספת אם ההוצאה הקודמת לא נמכרה במלואה, ולהסתכן ב"להתקע" עם אלפי עותקים מיושנים במחסנים.
ספר אלקטרוני ניתן לעדכן תוך שניות ולהעלות לאינטרנט. כשאתה קונה ספר אלקטרוני אתה מקבל תמיד את הגרסה העדכנית ביותר הקיימת. ויש מחברים (אני, למשל) המבטיחים לעדכן את העותק שבידך בכל מהדורה חדשה ומעודכנת של הספר, כך שתמיד תחזיק את הגרסה העדכנית והחדשה ביותר של הספר. זה, כמובן, בלתי אפשרי בספר מודפס.

ידידותי לסביבה – ספר מסורתי מודפס על נייר העשוי מעצים, וכרוך בהפעלת ציוד ומכונות זוללי חשמל ומזהמי סביבה. הספר האלקטרוני לא פוגע ביערות, לא מצריך זלילת חשמל, וידידותי ביותר לכוכב עליו אנחנו חיים.

ניידות – עד זמן לא רב, זה היה נימוק ששמור לספר המודפס בלבד – היכולת לקרוא אותו בכל מקום. לאחרונה אנו רואים צמיחה של התקנים ניידים המאפשרים לנו לקרוא ספרים אלקטרונים בכל מקום שנבחר: על הלפ-טופ, האיי-פד, הקינדל, או קורא הספרים האלקטרוניים, ואפילו בסמארט-פון למיניהם: איי-פון, אנדרואיד, בלאק-ברי וכו'. הספר האלקטרוני יוצא מהמחשב ו"יורד" לשטח.

אני מקווה שעכשיו ברור ביותר מדוע ספר אלקטרוני הוא הבחירה הטבעית והמועדפת עלי לספרים שאני כותב. מה דעתכם? איך אתם הייתם רוצים לקרוא ספר הדרכה למשל בנושא Google AdWords, SEO וכו'?

6 תגובות
  1. He - Imcouple אומר:

    נראה לי שעדיין בנושא הנוחות ניתן לדון.

    קוראי הספרים האלקטרונים אומנם פותרים את בעיית הניידות וחוסר הנוחות של זווית הקריאה אבל עדיין רחוקים מלהיות מושלמים, מה שכן העתיד נמצא בדיגיטלי.

  2. יובל אומר:

    שכחת את הנקודה הכי חשובה, לדעתי, שבגללה אנשים יתחילו לצרוך יותר ספרים דיגיטאליים:

    אינטראקטיביות –
    במיוחד בעידן ה-HTML5
    ספרים בקינדל ובאיפד ישלבו אנימציות, גרפים נעים, סרטוני הסברה.
    אפשר לחשוב על מדיריכים דיגיטאליים עם תרגולים מעשיים,
    ספרי ילדים בהם הילד מגיב ומשפיע על העלילה,
    ספרי לימוד שמשלבים בתוכם שאלות ומתאימים את עצמם לרמת הקורא, ועוד ועוד.

    אין סוף לרעיונות, כיד הדמיון.

  3. אסף הנעמן-הלל אומר:

    הנתונים מראים שאנשים צורכים יותר ויותר מידע ביניהם ספרים אלקטרונים כמובן בפנים …
    נוחות, ניידות, מיידיות הכל מתגמד לעומת הנתונים

  4. לאה סידן אומר:

    על מנת להוציא לאור ספר מודפס ,נדרשת השקעה של עשרות אלפי שקלים, תלוי בגודל המספרי של המהדורה ובכמה מהדורות מוציאים לאור.כדי להפיץ את הספר המודפס:
    נדרשות עלויות פרסום גבוהות, על מנת להביא לידיעת הציבור על קיומו של הספר הזה.
    לאחר שסוף סוף נמצא הבית דפוס שמוכן להוציא לאור את
    הספר המודפס,להפיצו ולמכור אותו לחנויות וכן והלאה, תקבלו כ10%-15 ממחיר הפדיון.
    לאור זאת, אין ספק שעדיף להוציא לאור ספר אלקטרוני.

  5. גולדה מאיר אומר:

    עם כל הנוחות, אני לא ממש יכולה להתעלם מהערך המוסף שבקנית כריכה – תפאורה.
    אין דבר שגורם לי לתחושת חום גדולה יותר מאשר סלון שלקירותיו מדפים עמוסים בכריכות המזכירות את כל החוויות והידע שנצברו מתוכן.
    לדעתי עוד לא קם פריט ריהוט יותר חשוב ומרגש מזה.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *