כל הכלים לבניית אתר | תמונה: Siomuzzz

מורה נבוכים: איך לבנות אתר לעסק – בדרך הנכונה, הקצרה, והקלה

לא פעם מגיע אלי לקוח שזה עתה סיים לבנות אתר, ומבקש את עזרתי בבניית מהלכי שיווק, משפכי מכירה באתר, דפי נחיתה וכו'. כשאני מסביר לו כי יש לכתוב דפים מסוימים מחדש, או להוסיף מרכיבים נוספים לאתר, הוא בד"כ אומר: "אבל רק עכשיו סיימתי לכתוב/לעצב את כל האתר. למה לא אמרו לי את זה קודם???"

אכן, בניית אתר לחברה גדולה – או אפילו לעסק קטנטן – הפכה להיות פרויקט מורכב שיש חשיבות רבה לכל צעד ולסדר הצעדים בתהליך.
זו הסיבה שהכנתי את המדריך המהיר הזה לבניית אתר אינטרנט – מקווה שהוא יחסוך הרבה זמן, כסף, ותסכול למי שעומד בפני התהליך של בניית אתר.

פעם – הכל היה קל…

פעם, הכל היה פשוט יותר. היית הולך לחברת בניית אתרים, מבקש אתר, ותוך שבועות מספר היה לך אתר אינטרנט לתפארת. היום עם התקדמות והתפתחות האינטרנט, עם השתכללות תהליכי המכירה והשיווק און-ליין – הכל הפך ליותר מורכב ויותר מסובך. נוצרו התמחויות והתמקצעויות בתחומים השונים של תהליך הבניה וההפעלה של אתר אינטרנט.
הבה נחשוב על בניית אתר אינטרנט כמו על בניית בניין – יש מי שמתכנן את הפרויקט (אדריכל), יש מהנדס שמוודא שהבניין יעמוד בלחצים ובעומסים ולא יקרוס, מהנדס החשמל מתכנן את מערכות הכוח והתאורה, מהנדס מים וביוב מתכנן את מערכות המים. יש מי שמתכנן את המעליות, מערכות המיזוג, את עיצוב הפנים, ואפילו את הגן והנוף שמסביב לבניין. יש מפקח בניה ויש קבלנים מבצעים.
אם ננסה לתת את כל התפקידים האלה לגורם אחד – סביר להניח שלא נזכה לראות את הבניין שלנו עומד במהרה בימינו…

אז איך מתחילים?

צעד ראשון: להיפגש עם יועץ אינטרנט (הוא יהיה ה'אדריכל' – המתכנן – של האתר), לבדוק איתו את מטרות האתר ואת התפקידים שאתם מיעדים לאתר. יחד תבנו את איפיון האתר ואת רשימת המטלות לצוותים שיהיו מעורבים בהקמת האתר. אם האתר שלכם הוא העסק שלכם, חשוב לפנות למישהו שמבין תהליכי שיווק ומכירה באינטרנט ויוכל לתכנן את האתר כמערכת מכירות ושיווק יעילה וכערוץ הכנסה נוסף לעסק שלכם.
חשוב לפנות ליועץ חיצוני, בלתי תלוי ושאינו קשור לאחד הגורמים שנוטלים חלק בבניית האתר (ושיקבל תשלום ישירות מכם ולא מאחד הגורמים הנ"ל), כדי להיות בטוחים שהוא ימליץ לכם בדיוק על מה שמתאים לאתר שלכם, לעסק שלכם, לצרכים שלכם.

צעד שני: פניה לכותב, שיכתוב את תכני האתר בהתאם להנחיות המתכנן. חשוב להדגיש כי יש כותבים משלושה סוגים עקריים, בהתאם למטרות הכתיבה:

  • כתיבה תדמיתית: כתיבה שמטרתה להציג אתכם או את העסק שלכם, את השירותים שאתם מציעים, לתאר את המוצרים שלכם וכו'…
  • כתיבת תוכן: בד"כ מדובר בכתיבת מאמרים הקשורים לתחום העיסוק של החברה, שמטרתם "להעשיר" את האתר בתוכן, כדי לגרום לגולשים "להסתובב" באתר יותר זמן, וכדי להתחבב על מנועי החיפוש, שחובבים תכנים טקסטואלים יחודיים.
  • כתיבה שכנועית: כתיבה המיועדת בעיקר לדפי מכירה ולדפי נחיתה, ומיועדת לשכנע את הקורא לפנות אליכם או לקנות מכם. זו כתיבה שמתאפיינת באלמנטים שכנועיים, מפרטת את יתרונות ושימושי המוצר או השירות שלכם, ומטרתה מוגדרת ומובהקת: לייצר פניה (או קניה) של הגולש באתר.

צעד שלישי: עיצוב. את התכנים הכתובים, ואת איפיון האתר, שהוגדר יחד עם המתכנן, מביאים לפגישה עם המעצב. תפקיד המעצב הוא לא רק ליצור אתר יפה, נעים לעין ומיוחד, אלא (ובעיקר) אתר שיתאים למטרות שנקבעו, יעודד את הגולשים לבצע את מה שאנחנו רוצים שיבצעו באתר (קריאת מאמרים, קניית מוצרים, מילוי טופס פניה, וכו') ויהיה קל וידידותי לשימוש ולניווט. אני ממליץ להגיע לפגישה מול המעצב, עם רשימה של אתרים שלדעתכם משדרים את התחושות שאתם רוצים שהאתר שלכם ישדר, משרתים מטרות ויעדים דומים, ומוצאים חן בעינכם. זה יתן למעצב נקודת התייחסות חשובה למה שאתם מצפים ממנו, בטרם יתחיל את העבודה.

צעד רביעי: בניית האתר. את האיפיון, התכנים והעיצוב נעביר לבונה האתר – מי שאחראי על הפיכת העיצוב היפה לאתר 'אמיתי'. הוא אחראי על תכנות, כתיבת הקוד, ויצירת כל האלמנטים המתפקדים (שהטפסים אכן ישלחו את הפרטים, שהלינקים אכן יעבירו אתכם לדף הנכון, וכו'). על פי איפיון האתר יקבע איזו 'פלטפורמה' (תוכנה) תפעיל את האתר, באיזו שפת תכנות נשתמש, ואם יש צורך בתכנות מורכב יותר. בד"כ בונה האתר גם אחראי על שכירת שטח איחסון עבורנו (שרת) עליו יעמיד את האתר.

הערה: לעיתים, העיצוב והבניה נעשים באותה חברה, תחת אותה קורת גג. אך אין זו חובה.

צעד הכרחי: קידום האתר: רוב הגולשים שיגיעו לאתר שלנו יגיעו בעקבות חיפוש במנועי החיפוש. כדי להיות מדורגים גבוה בחיפושים האלה, וכדי שהגולשים ימצאו אותנו, אנחנו צריכים 'לקדם' את האתר שלנו. זה תפקידו של מקדם האתרים. כדאי לערב את המקדם בתהליך ההקמה – כבר בשלב כתיבת התכנים. המקדם ינחה את הכותב – ומאוחר יותר את המתכנת – איך למקסם את התכנים ואת מבנה האתר כדי שיהיו 'ידידותיים' למנועי החיפוש.

כאשר אנחנו פונים לכל אחד מהגורמים הנ"ל, כדאי לנו לבדוק שיש לו נסיון באתרים מסוג דומה לאתר אותו אנו מבקשים לבנות.

זהו. עכשיו יש לנו אתר שמתאים לנו בדיוק, שמשרת נכונה את המטרות שלנו ושמניע את הגולשים בו לעשות בדיוק את מה שאנחנו רוצים שיעשו. בהצלחה.

10 תגובות
  1. ניר אומר:

    י'
    יפה כתבת
    תמו הימים של "תבנה לי אתר", מה שהשאיר את המלאכה בידיו של מתכנת ובימים טובים- גם של גרפיקאי.
    בניית אתר דורשת התמחות/הבנה במספר תחומים, כפי שציינת.

  2. נגה אנטלר אומר:

    י, כמו שנאמר קודם, יפה כתבת, אבל….
    מנסיוני מול עסקים קטנים בהם בעל העסק הוא איש המכירות, הקניין, לפעמים גם היצרן, מנהל החשבונות ואולי גם הפקידה, תהליך כזה הוא לא ממש ריאלי, מסיבות של זמן ועלויות
    עסק כזה צריך להגדיר לעצמו תקציב (ואפשר להקים אתר אפקטיבי ולקדמו גם בעלויות נמוכות מאד) ולשכור "קואורדינטור" שיעשה עבורו את כל הפעולות הנדרשות כולל שימוש אם צריך בפלטפורמות קיימות ללא "המצאת הגלגל" מחדש

  3. י' קורן אומר:

    נגה, דווקא כשאין תקציב – חשוב לפעול חכם ולנצל נכון את המשאבים.
    מגיעים אלי הרבה לקוחות שעשו בדיוק את מה שהצעת: שכרו מישהו שיעשה להם אתר על מערכת קיימת עם עיצוב קיים או חינמי עם טקסט שהם כתבו, ואחרי שלושה חודשים או חצי שנה, שבקושי יש להם מבקרים באתר, ושאף לקוח לא מגיע מהאתר – הם מבינים שהיו צריכים לעשות את זה מהתחלה נכון, ולחסוך את הזמן שבוזבז ואת הכסף ששילמו.
    אגב, אם המתכנן או היועץ הוא מיומן ומקצועי, יתכן ויחליט לוותר על אחד השלבים (נניח להסתיע בערכת עיצוב קיימת או חינמית, או לבנות את האתר עצמאית על פלטפורמה חינמית) ויחסוך הרבה כסף.
    מה שאסור – אבל אסור – לוותר עליו, זה כתיבה טובה (כי זה מה שמביא לקוחות, בסופו של דבר) וקידום כלשהו (כי זה מביא את הגולשים שיהפכו ללקוחות)

  4. יהושע צוער אומר:

    הבעיה בדרך כלל היא שבונה האתר בונה את האתר ל'רזומה שלו' ולא דווקא בשבילך אלה כדי להציגו לבאים בתור….
    אדם שלא מבין בתחום יכול ליפול בקלות דווקא אצל אותם אדריכלים, אותם 'מאפייני אתרים'…!
    אני כבר ניתקלתי בבוני אתרים שהשאירו בשליטתם ללא ידיעת הלקוח את קוד המקור של האתר….כלומר הלקוח בעל העסק חשב שהוא שילם עבור אתר , שלדאבונו בעת מחלוקת התברר שלא כך הדבר…
    ישנם עוד הרבה דוגמאות אחרות לכך…כמו בוני אתרים שמשווקים טמפלטים במחיר מופקע וכו'…

    הבעיה היא, שאין סטנדרט שעל פיו פועל השוק ולכן כל שרלטן יכול לקרוא לעצמו מאפיין או אדריכל אתרים ולכן כך נראה השוק!

  5. י' קורן אומר:

    יהושע, אתה צודק. אין סטנדרטים ויש שרלטנים. לכן צריך לפנות לאנשים מקצועיים, אמינים ועם רקורד מוכח.
    זו גם הסיבה שכדאי לפנות למתכנן חיצוני "לא תלוי", שאין לו אינטרס לשמור קוד מקור, או למכור עיצוב מסוים, וכו'

  6. אלה אומר:

    הכותרת של המאמר לא ממש מתאימה לתוכן שלו… יכול להיות שמה שתיארת זו הדרך הנכונה, אך בטח לא הקלה והקצרה… זאת הדרך הארוכה ונדמה לי שגם הכי יקרה. כמה לדעתך אמור לעלות כל התהליך שתארת?

  7. י' קורן אומר:

    אלה, האמיני לי – מנסיוני (רב השנים) אני יודע – ובטוח – שזו הדרך הנכונה ביותר והקצרה ביותר.
    כל יום אני נפגש עם לקוחות שניסו לקצר את הדרך, ועכשיו הם נאלצים להתחיל (כמעט) מהתחלה.
    בסופו של דבר, זה יוצא להם הרבה יותר ארוך, הרבה יותר יקר, והרבה יותר מתסכל, מאשר אם היו הולכים מלכתחילה בדרך הנכונה…

  8. משה קטן אומר:

    הדרך המתוארת היא הרבה יותר ארוכה, מה גם שאם יש טעות כלשהי האתר נופל מייד, ורק מוממחה יצליח להרים אותו מחדש באוויר.

    כמובן שאני מדבר על פרסום או בכלל קליטת האתר בגוגל ובמנועי החיפוש, בנאדם פרטי שיבנה אתר לעסקו לא ידע להתאים אותו בצורה נכונה למנועי החיפוש ולכן יכול ליפול מבחינה זו.

    בהנחה שאכן האתר הצליח להיקלט במנועי החיפוש, איך ידע בעל האתר הממוצע לקדם אותו?

    לכן מומלץ להיעזר במומחה בתחום, בדיוק כמו שלא תכיני את עצמך לחתונה לדוגמה.

  9. מומחה אומר:

    תשמע כיום אין צורך בשום יועץ ושום חברה לבניית אתר, אפשר אם רוצים ליצור אתר מאוד יפה וקל לתפעול במערכות כמו וורדפרס ואם קצת מתאמצים אולי גם ג'ומלה.
    אני מכיר לא מעט אנשים ש"עשו זאת בעצמם" וחסכו כסף רב
    מדריכים והדרכות לא חסרות באינטרנט על בניית אתר עם מערכות חינמיות

  10. י' קורן אומר:

    בוודאי! הרבה מלקוחותי הם כאלה שבנו אתר יפה בעצמם, או בעזרת מישהו שיודע לבנות אתרים בחינם.
    כשהחליטו שהם גם רוצים שהאתר יתחיל להכניס לעסק שלהם כסף – הם מגיעים אל אנשי שיווק בעלי ניסיון באינטנרט, ואז הם לעיתים נאלצים לבנות את האתר מחדש (כן. גם אז עדיין אפשר לעשות זאת בפלטפורמות חינמיות כמו וורדפרס).

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *