מאמרים מסוימים עלולים להוות סכנה לאתר שלך | תמונה מאת zigazou76

למה 'כתיבת SEO' עלולה להזיק לאתר שלך – ולעסק שלך:

אם לא קראת את הפוסט הקודם בו סיפרתי למה אני מפרסם את הפוסט הנוכחי – אני מזמין אותך לעצור ולקרוא אותו לפני שמתחילים.

הפעם אני אסביר למה כתיבת מאמרים או תכנים לאתר אינטרנט שנכתבו רק כדי לקדם אותו בגוגל – לא רק שלא יועילו לאתר שלך, אלא גם עלולים להזיק לו (ולעסק שלך).

חלק משיטות הפעולה במהלך קידום אתר, הוא כתיבת מאמרים ותכנים עשירים במילות מפתח רלוונטיות, כדי שגוגל ימצא ויאנדקס את המאמרים הנ"ל כחלק מהאתר או כחלק ממעגל הקישורים אל האתר.

הבעיה היא שעם הזמן השתרשה התפיסה שמאמרים אלה לא צריכים להכיל תכנים שיווקיים אמיתיים ולא צריכים להכיל טקסטים שכנועיים איכותיים – אלא רק טקסטיים בסיסיים ביותר – "העיקר שיכילו מילות מפתח רלוונטיות"…

הבעיה היא שטקסטים כאלה מסוכנים – ופוגעים בעסקים שמפרסמים אותם:

אם, אכן, הטקסטים הנ"ל עשירים במילות מפתח וגוגל יציג אותם בחיפוש הרלוונטי – הגולש עלול ללחוץ על הלינק, להיכנס למאמר הנ"ל ולהיחשף לטקסט סתמי שאינו תורם לו או מעביר לו את המסרים החשובים שאנחנו רוצים להעביר לו (שיפנה אלינו, שיקנה מאיתנו, שהמוצר שלנו מתאים לו, וכו'…).

יותר מכך, הטסקטים הנ"ל כתובים לפעמים בשפה נמוכה (שלא לומר – ממש עילגת) שמקרינה גם על האתר ועל העסק שלנו ופוגעת בתדמיתו, במקצועיותו ובאמינותו.

וכך בעל העסק מפסיד – ביותר מדרך אחת:

>> הגולש גיבש דעה – סתמית, או יותר גרוע: שלילית – על העסק (ולשנות דעה קיימת – הרבה יותר קשה מליצור דעה ראשונית).

>> הגולש עלול שלא לחזור גם בעתיד לאתר של העסק הנ"ל (הוא עלול להרגיש "אה.. כבר הייתי באתר שלהם. הם לא רציניים / אין להם פתרון שמתאים לי / חבל לי על הזמן…).

>> אם הכניסה של הגולש עלתה לנו כסף (כתוצאה מקידום יזום, או מהחלפת קישורים) – זה כסף שבוזבז ונזרק לפח.

>> מאמץ להכניס את הגולש לאתר פעם נוספת – יעלה יותר כסף, ויתכן וכבר לא יהיה יעיל, מכיוון שהגולש כבר גיבש דעה שלילית על האתר ועל העסק.

>> ביזבזנו את ההזדמנות הנדירה (ואולי החד-פעמית) לשכנע את הגולש שהמוצר או השירות שלנו מתאים לו, ושכדאי לו לפנות אלינו.

>> גולש שלא מצא במאמר מידע מועיל וחזר תוך זמן קצר לתוצאות החיפוש של גוגל (לחץ על לחצן 'חזור' בדפדפן) – נספר ע"י גוגל כ-'כניסה לא רלוונטית' לחיפוש האמור, ולמעשה פוגע בדירוג הדף והאתר (כן,כן. המאמר פוגע בדירוג שלנו בגוגל במקום לעזור לו).

>> והכי גרוע: גולש שלא מצא את מבוקשו באתר שלנו – ימשיך לחפש, ויגיע בסופו של דבר לאתר של המתחרים. כך יצא שאנחנו במו ידינו גרמנו לגולש רלוונטי – שחיפש את המוצר שלנו בגוגל – להגיע אל המתחרים שלנו (המתחרים יודו לנו).

יש מקדמי אתרים שלא משבצים את מאמרי הזבל (כן, כך הם בעצמם קוראים לזה בלי בושה: "מאמרי זבל") באתר הלקוח, אלא באתרים אחרים – ובהם הם משבצים לינקים לאתר הלקוח. אבל מכיוון שאנחנו יודעים שגוגל מעריך ומשקלל את איכות האתרים המפנים לאתר שלנו – גם במקרה זה לא נרצה שהאתרים שמפנים ומקשרים לאתר שלנו יהיו 'אתרי זבל', 'מחסני מאמרים', 'חוות קישורים' או כל שם גנאי אחר שקיבלו האתרים הנ"ל (אגב, עדכון 'פנדה' של גוגל יודע לאתר, לזהות ו'להעניש' אתרים מסוג זה).

נוסיף לכך, שגוגל יודע היום – יותר מאי-פעם – לזהות טקסטים איכותיים אמיתיים, על-פי מפות סמנטיות של תחומים ונושאים, על-פי מבני משפטיים ומבנים תחביריים, ואפילו – על-ידי ניתוח דפוסי הפיסוק בטקסט – ונבין שטקסט לא איכותי רק יפגע באתר שלנו במקום לקדם אותו.

המסקנה: אנחנו צריכים להתייחס לכל דף באתר שלנו (כן, גם למאמרים אינפורמטיבים שאמורים רק "להעשיר" את האתר שלנו בתוכן) כאל הזדמנות חד-פעמית 'ללכוד' את הגולש ולשכנע אותו לפנות אלינו. יש לנו לצורך כך שניות בודדות – ואם הגולש יצא מן האתר מבלי שפנה אלינו – הפסדנו לקוח מעוניין, שיגיע למתחרים (שהשקיעו יותר מאיתנו בכתיבה שיווקית שכנועית באתר).

בהצלחה.

21 תגובות
  1. Design Area מתאים לך מיתוג אומר:

    מאמר חשוב מאוד לכל בעל עסק. אני באופן אישי מוצאת המון פעמים תשובות ומידע חיוני לבעיות שאני נתקלת בהן – בתוך אתרים שמפרסמים מאמרים, שאכן נותנים תועלת.
    לצערנו, עם הזמן ה-seo משתלט על התוכן, והרבה מאמרים מאבדים מחשיבותם הראשונית, והופכים לכלי קידום חסר תוכן משמעותי.

    תודה על המאמר! למדנו והפנמנו!

  2. אבירן אומר:

    האם אתה אומר בעצם שכל החוות אמרים, דוגמה ל articles.co.il וכל חבריו, בעצם פוגעות באתר שמקשרים אליו?

    ואני לא מדבר בכלל על כך שהם מאמרי זבל (מאמר איננו בעל 100 מילים, אלא לפחות 400), אלא רק השמה שלהם באתרים האלו פוגעות?
    אני מקווה שישימו סוף לחוות הספאם האלה.

  3. י' קורן אומר:

    רפי, לפנות לכותב מקצועי שכותב מאמרים שיווקיים איכותיים (ולא מגדיר את עצמו ככותב SEO או כותב מאמרים לקידום…)
    וכמובן – קומון-סנס – תקרא את הטקסטים שהוא כותב: האם המאמר מעניין? נותן מידע חשוב? גורם לקורא לרצות לפנות אליך? מעמיד אותך כסמכות מקצועית בתחום? מאמר שאתה גאה לשבץ באתר שלך ולהפנות אליו קוראים?

  4. י' קורן אומר:

    אבירן, בעדכון האחרון של גוגל ("פנדה") כוחם של אתרי המאמרים נחלש משמעותית. אם מפנים לאתר שלך מאמרי זבל – זה בהחלט עלול לפגוע בך.

  5. י' קורן אומר:

    צימרים – אלפיון, דווקא – ובמיוחד בגלל שזהו שוק תחרותי המאמרים שלך והתוכן שלך צריך להיות הכי שיווקי, הכי איכותי, הכי תורם לגולש – שלא ילך לחפש תשובות אצל המתחרים

  6. רחל אומר:

    כתיבה בכל מקרה צריכה להיות מעניינת! נקודה. ולא משנה אם זה למטרות קידום האתר שלך בגוגל. יש לזכור שמאחרי קידום האתרים עומדים בני אדם ורובם קולטים מתי הכתיבה היא אמתית.
    אז שווה לכתוב על מוצר/אתר/בלוג מתי שזה רלוונטי…

  7. דורון יניב יועץ עסקי אומר:

    קורן, אני מסכים בהחלט עם הדילמה שהעלית כאן.
    יש התנגשות בין מה שאנחנו באמת רוצים להגיד ללקוח לבין מה ש"כדאי" לנו לרשום בשביל הקידום האורגני בגוגל.
    כשמפרסמים בתשלום בגוגל אדוורדס ורוצים לפנות ללקוח מבלי לחשוב בכלל על קידום בגוגל, מומלץ להכין דף נחיתה נפרד שבנוי בצורה שיווקית מיטבית ולא לכלול אותו בדפי האתר עצמו ובכך ניתן להשיג את שתי המטרות
    דורון

  8. אופיר נחום אומר:

    היי קורן
    אכן כתבת לעניין ,נטשתי בכעס כמה אתרים כאלה שבזבזו את הזמן שלי
    לי יש אתגר יותר משמעותי ,התכנים באתרי מעניינים ומושכים לקוחות ,אני מגיע לשלוש מאות מבקרים תוך שבועיים למאמר חדש שאני מפרסם , הבעייה שלי היא איך מניעים אותם לפעולה אחרי שקראו ? אודה לך על התייחסות לנקודה זו ? אני פונה לשני קהלים האחד קהל פרטי של מעוניינים בצמיחה אישית והשני מנהלי הדרכה בארגונים שמזמינים ייעוץ והרצאות .
    בתודה מראש

  9. י' קורן אומר:

    היי אופיר, אם יש לך שני קהלים – אתה צריך לנהל שני מעגלי שיווק (יתכן ויהיו מקטעים חופפים).
    אני לא מכיר את האתר שלך, את תחום הפעילות שלך ואת התכנים שאתה מציע – אבל יתכן וכדאי להתייעץ עם מומחה שיווק – לא רק בעניין ההנעה לפעולה לאחר הקריאה (שזה בהחלט נושא חשוב ודורש טיפול) – אלא אולי גם במוכנות וברצון של הקהל ליצור קשר עוד לפני שהגיע למאמר שפרסמת, כלומר שיגיע כבר "מבושל" כאשר הוא כבר מוכן לפנות אליך.
    צריך לזכור ששיווק הוא לא פעולה אחת, אלא מערך של פעולות שבונות תהליך מתמשך.

  10. י' קורן אומר:

    דורון, אז זהו – שלא. אין התנגשות כזו. גוגל היום מספיק חכם ומתוחכם כדי לזהות תכנים שנכתבו "בשבילו" ללא ערך לגולש – והוא "מעניש" על כך.
    ההנחיות המפורשות לגוגל לבעלי עסקים הן: "כתבו בשביל הגולש כאילו שגוגל לא קיים".
    כך שבכל טקסט שאתה כותב – כתוב קודם כל ובעיקר לקורא בשר ודם ורק אחר-כך קח בחשבון את מנועי החיפוש. אגב, גם בפרסום בגוגל אדוורדס זה עובד כך – כתוב לקורא, אבל מבחינת מילות מפתח וביטויי חיפוש – שקול גם את התאימות לגוגל.

  11. שי גרעיני קידום אתרים מקצועי אומר:

    היי יוד,
    ראשית כתמיד אני נהנה לקרוא את המאמרים שלך.
    שנית לגבי המאמר, התופעה שכתבת עליה די מתחילה להיעלם בעולם המקצועי שח SEO, הסיבה היא שעד לפני שינוי פנדה של גוגל רוב אתרי התמיכה עבדו נהדר והיו אתרי בלוגים בכמויות בילתי נתפסות, כיום לאחר שגוגל הפעיל את שינויי פנדה המפורסמים למעשה גוגל הרג את עולם הבלוגים המדוברים בכתבה, נכון שיש עדיין הרבה חברות קידום אתרים שמשתמשות בשיטה זו אבל היא אינה יעילה כלל, גוגל כיום הסיט את הפוקוס לתוך האתרים עצמם ומשתמש באלפי אנשים אמיתיים הסוקרים את הרשת ומבצעים החלטה מהו תוכן ראוי ובעל עניין ומה נחשב בילתי ראוי או ספאם.
    שימוש בכותבי תוכן כמוך ללא ספק ישרת את בעלי האתרים.

  12. דוראן קידום אתרים אומר:

    הייתי אומר שהמאמר הנ"ל כבר פחות רלוונטי לשיטות הקידום המקובלות כיום. בשנת 2012 יותר מתמיד איכות התוכן נכנסת לתמונה כFACTOR מכריע ביכולת ההתקדמות של אתר ולכן רק מתחילים או אנשים חסרי ידע עלולים למצוא את עצמם משתמשים בשיטות מיושנות…

  13. י' קורן אומר:

    דוראן, אתה צודק. גוגל התעדכן. הבעיה שלא כל המקדמים התעדכנו – ולא כל בעלי האתרים והעסקים התעדכנו. אני עדיין שומע הרבה שמבקשים לכתוב 'מאמרים לקידום'…

  14. אורנה אומר:

    שלום קורן,
    המאמר שלך פשוט מצוין! נהנתי מאוד לקרוא אותו,
    הזדהתי מאוד עם הכתוב בו ותקוותי היא כקופירייטרית וככותבת תוכן שהמאמר הזה יגיע לאן שצריך (אני כמובן אעשה מה שביכולתי..) וישפוך אור רלוונטי על נושא שלקוחות ועסקים לא כל כך מבינים ושיש להם קושי עצום להכניס יד לכיס בשל כך..
    יישר כח!!!

  15. No Risk אומר:

    בהחלט. הרבה עדיין עוסקים ביצירת מאמרים לקידום אתרים. בזבוז מיותר של משאבים.
    מניסיון שלנו ביצירת תוכן ייחודי ומקיף לכל מוצר באתר קניות שלנו, אני מחזק את הדברים שכתיבה טבעית עם ערך מוסף רב לגולש, חזקה לעומת "כתיבת SEO" שעלולה אפילו לפגוע בקידום.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *