האם העסק שלך מוכן לקריסה?

הקריסה הגדולה | By cliff1066

הקריסה הגדולה | By cliff1066

במסלול הלווי שלי לעסקים, חלק מהפגישות הן פגישות טקטיות, בהן אנחנו עוסקים בפעולות המעשיות והמיידיות, וחלק מהפגישות הן פגישות אסטרטגיות בהן אנחנו מגבשים מסלול ארוך טווח לעסק. השבוע בפגישה אסטרטגית כזו, שאלתי את הלקוח שלי האם העסק שלו מוכן לקריסה.

"למה שהעסק שלי יקרוס?" התפלא, "העסק הוא עסק יציב, מכניס, עם עובדים מיומנים, לקוחות נאמנים, תכנית עסקית, תכנית שיווקית… בדיוק כל מה שצריך."

זה בדיוק מה שאמרו אלפי עסקים בעולם, ואפילו תעשיות שלמות – רגע לפני שהם נמחקו ונעלמו…

הגמישים שורדים

העידן הסופר-פוסט-מודרני שבו אנחנו חיים, מזמן לנו חידושים ופיתוחים במהירות שיא. החידושים האלה מביאים איתם המון אפשרויות, המון נוחות, והמון יעילות, אבל לפעמים הם גורמים למוצרים, לחברות ולתעשיות שלמות להימחק בן לילה.

זוכרים את מכונת הכתיבה? את הפטפון? את הקלטת? מוצרים שעם הזמן חלפו מהעולם. אבל ככל שקצב החידושים מגביר את המהירות, גם קצב ההעילמות הופך מסחרר. מסחרר עד כדי כך שמוצרים וחברות יכולים להפוך ללא-רלוונטים תוך ימים ספורים.

מפחיד לחשוב שגם אנחנו עלולים לקום בוקר אחד ולגלות שהעסק שלנו הפך ללא-רלוונטי.

מה נעשה אז? לאן נמשיך מכאן? מה נעשה עם כל המשאבים שהשקענו בהם (ידע, ניסיון, עובדים, מכונות וציוד, משרדים וחנויות…)?

הנה סקירה קצרה של מספר מוצרים ושירותים שנעלמו מחיינו בשנים האחרונות:

1. ניטור אתרים – כל עסק שמתפרנס מאתר האינטרנט שלו, מנטר את האתר באופן רצוף כדי לגלות מהיכן מגיעים הגולשים, באילו דפים הם מבקרים, מה הם מעדיפים, מדוע הם נוטשים את האתר וכו'.. אתרים קטנים שילמו כמה עשרות דולרים בחודש על שירותי מדידה וסטטיסטיקה. אתרים גדולים שילמו אלפי דולרים לחברות סטטיסטיקה, שצצו בעידן האינטרנט כמו פטריות אחרי הגשם, ובנו תוך שנים מעטות תעשיית ענק שגלגלה עשרות מיליוני דולרים. עד ש… עד שבאו החברים מגוגל, קנו את אחת החברות הטובות שפעלו בתחום והתחילו לתת את השירות הזה בחינם לגמרי! ללא תשלום! – תחת השם 'גוגל אנליטיקס'. אז למה לשלם אלפי דולרים על שירות שאפשר לקבל חינם לחלוטין – וזה בהחלט שירות מעולה, מבית טוב.

ביום אחד (כן, מילולית לגמרי. זה קרה ביום אחד) קרסה לה תעשיית ענק. מאות חברות נמחקו, מיליוני דולרים התאדו להם, אלפי עובדים פוטרו. איפה הם היום???

2. ביפר – הוותיקים ביננו זוכרים את המכשיר בגודל קופסת גפרורים (עוד פריט שכמעט נעלם), דרכו היה אפשר לקבל (רק לקבל. לא לשלוח) הודעות כתובות. כשהגיע הטלפון הסלולרי עדיין היו כאלה שהעדיפו את הביפר שאיפשר להם לקבל חד-צדדית הודות וחסך מהם את הצורך לענות ולנהל שיחה. אבל כשהומצא ה-SMS, הוכרז רשמית מותו של הביפר. מה יעשו חברות הביפרים עם עם מוקדים של אלפי טלפנים??? כיום הן מציעות שירותי משרד, מענה והעברת הודעות, טלמרקטינג, וכו'.

3. GPS  – זוכרים? זה נראה כאילו רק לפני רגע המציאו אותו, והופ! כבר הוא נעלם. עשרות מותגים ומכשירים נמכרו בכל חנות מוצרי חשמל ונראה כאילו זו המהפכה שהולכת להשתלט על העולם. אבל מי צריך לקנות מכשיר יקר (ולפעמים תוכנה יקרה לא פחות) כשיש את Waze? ( או את Google Maps?) תוכנת נייוט מעולה שעושה את העבודה הרבה יותר טוב ועם חידוש מהפכני (בלי ציניות) – יכולות שיתוף ותקשורת דו-כיוונית: התוכנה יודעת מי נוהג היכן, באיזו מהירות והיכן יש עומסים – ומעדכנת את המסלול וזמן ההגעה תוך כדי הנהיגה.

ומה עושות כל חברות ה-GPS אחרי הקריסה? כנראה שהקריסה הייתה כל כך מהירה ומידיית (וגם קרתה לאחרונה) שהחברות האלה עדיין לא מצאו את ה"דבר הבא" שישקם אותן.

ועוד לא דיברנו על נגני MP3  (מי צריך אותם כשבכל סמאטפון אפשר לאחסן אלפי שירים, סרטים וסדרות), על ה-CD, ועל אחיו הגדול ה-DVD שנעלמים לנו ממש מתחת לאף עם צמיחת האינטרנט האולטרה-מהיר, תיבות המייל בגדלים אינסופיים, ואיחסון הענן המהיר, הנגיש והזול (מתי בפעם האחרונה העברתם קבצים על DVD?) ועל עוד עשרות מוצרים ושירותים שגוססים ומתים, כשחידושים צעירים מגיעים לעולם ובועטים החוצה את ה"זקנים" חסרי התועלת.

האם העסק שלכם מוכן לרגע הזה? האם יש לכם 'אסטרטגיה חלופית'? האם אתם מוכנים ליום שאחרי?

תחשבו על זה…

אני אשמח לתגובותיכם כאן, מתחת לפוסט.

ואם אם חושבים שהפוסט הזה יכול להועיל ולעזור למישהו שאתם מכירים – אני אשמח אם תשתפו אותו (פייסבוק, טוויטר, גוגל+, וכו')

1 תגובה
  1. וידאו טיפ - אלי כהן אומר:

    היי י.
    * לרשימה המכובדת הזו אתה יכול להוסיף את הטלוויזיה שגוססת לטובת יוטיוב ועוד 200+ פלטפורמות וידאו.
    * את הרדיו שגוסס לטובת הפודקאסט
    * את חברות הפקת הוידאו הענקיות לטובת חברות קטנות עם מצלמות HD ניידות
    * אולפני הקלטה שבניתי 14 כאלו בארץ, אולפן בסיסי כזה עלה כ-150 אלף דולר! והיום אתה קונה מיקרופון ב-400 שקל, תוכנה ב-250 שקל, ומחשב נייד ממילא יש לך נכון?
    אז יש לך אולפן הקלטות…

    והשאלה האמיתית היא: איך מתכוננים להיות "ירוק עד"?

    אלי כהן – וידאו טיפ.

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *